فیلم آموزش تولید ورمی کمپوست

فیلم آموزش تولید ورمی کمپوست

 

چای کمپوست
محصول دیگری که از کمپوست کرمی بدست می‌آید چای کمپوست است. این محصول که یک ساختار محلول آبی دارد به سادگی از کمپوست کرمی استخراج می‌شود و دارای خواصی است که از برخی جهات دارای مزایای بیشتری از کرمی کمپوست نسبت به کرمی کمپوست جامد است نتایج تحقیقات فراوان توسط مراکز مختلف دنیا سبب استقبال فراوان از چای کمپوست نسبت به کرمی کمپوست شده است از مهمترین مزایای آن استفاده به حالت مایع از طریق پاشیدن روی برگها و تعیین غلظت‌های متفاوت هنگام استفاده، تجهیزات نسبتاً ابتدایی و دانش فنی نه چندان پیچیده در تهیه آن و نهایتاً افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها پس از مصرف چای کمپوست است.
کلمه چای از آن جهت به این فرآورده اتلاق شده است که فرآوری آن از کرمی کمپوست در برخی قسمت‌ها شبیه به تهیه چای است و بعلاوه رنگ آن نیز شبیه به چای می‌باشد روش‌های مختلفی برای تهیه آن وجـود دارد که برحسب شرایط و حجم تولید با هم اختلاف دارند ولی دارای نکات مشترک فراوانی هستنـد.

ـ آزمایش بررسی تهیه چای کمپوست
20 گرم از کمپوست تهیه شده از کرم‌های خاکی را به نسبت 1 به 8 با آب خالص مخلوط یا در کیسه‌هائی آنها را قرار داده و در داخل آب رها می‌کنیم. وقتی محلول یکنواخت شد هوادهی در آب را انجام می‌دهیم. دمای C35ـ30 را برای آن در نظر گرفته و با استفاده از همزن مخلوط را هم می‌زنیم. 20 تا 30 همزدن را در دمای یادشده ادامه می‌دهیم.
در پایان مجموعه را صاف کرده و عصارة به دست آمده چای کمپوست نام دارد.

برای اطلاعات بیشتر و دانلود فیلم ورمی واش یا چای کمپوست در قسمت نظرات درخواست بدین

برای مشاهده ی بیشتر عکسهای چای کمپوست به ادامه مطلب بروید

http://www.futuramb.com/wp-content/uploads/DSC03587b.jpg


ورمی واش عکس چای کمپوست اموزش
ورمی واش عکس چای کمپوست اموزش

http://www.ecoyardfarming.com/wp-content/uploads/2008/05/compostea.jpg

http://www.worldofworms.com/wp-content/uploads/2011/05/compostTeaPlant.jpgورمی واش عکس چای کمپوست اموزشhttp://www.comfylawn.com/image-files/kelp1.jpg

http://www.captaincompostalabama.com/images/Tea_Brewing/composttea1.jpgورمی واش عکس چای کمپوست اموزش

بسمه تعالی
کسب و کار خانگی با تاکید بر پرورش کرم خاکی
فرصتی مناسب در عرصه کارآفرینی

تعاریف و مفاهیم کسب و کار خانگی

•    فعالیت اقتصادی خانگی)  ( Home Business: به آن گروه از فعالیتهای اقتصادی اتلاق می‌گردد که امرار معاش خانواده از طریق یکسری فعالیتهای اقتصادی در فضای موجود زندگی تأمین گردد.
•    تجارت خانگی ( Home-based Business ): هرگونه جابجایی و تحویل کالا و خدمات به دست مصرف‌کننده و تا درب منازل متقاضیان بدون توجه به محل تولید کالا یا خدمات، تجارت خانگی نامیده می‌شود. از مهمترین محاسن تجارت خانگی، کاهش هزینه‌های خرید همچون ترافیک و صرفه‌جویی در وقت و انرژی جسمی و روحی، حذف واسطه‌های غیرضروری و در نتیجه تقسیم ارزش افزوده کالاها بین تولیدکننده اصلی، مصرف‌کننده اصلی و شبکه توزیع است.
•    کارآفرینی خانگی ( Home-based Entrepreneurship ): تبدیل یک ایده به فعالیت اقتصادی با استفاده از سرمایه انسانی (HC)  ، امکانات فیزیکی و فضای کاری موجود در خانه، کارآفرینی خانگی نامیده می‌شود. با توجه به اینکه زمان و هزینه‌های تبدیل ایده به محصول در فضای خانه با استفاده از منابع موجود به حداقل کاهش می‌یابد، ضریب خطرپذیری و شکست فعالیتهای کارآفرینانه در منازل کاهش یافته و بسترسازی مناسبی برای فعالیتهای بعدی فراهم می‌گردد.
•    کارگاه‌های خانوادگی ( Family Workshop ): وقتی میزان گردش مالی و نقدینگی یک کسب و کار خانگی به علت موفقیت در فعالیتهای اولیه اقتصادی در منزل از حد ظرفیت و کشش فضای خانگی فراتر رود، فضای فعالیتهای اقتصادی از منزل به کارگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی یا سایر جاها منتقل می‌گردد. چنین کارگاه‌هایی که تمامی کارکنان آن اعضاء خانواده و بستگان درجه یک فامیل محسوب می‌شوند کارگاه‌های خانوادگی نامیده می‌شوند.
•    کسب و کار روستایی ( Rural Business ): کسب و کارهای روستایی نیز امروزه به عنوان یکی از فعالیتهای محوری در راستای توسعه متوازن مناطق روستایی، کاهش نرخ بیکاری در مناطق غیرشهری و معکوس‌سازی جریان مهاجرت داخلی از کلان شهرها به شهرهای کوچک و مناطق روستایی در کانون توجه سیاست‌های کلان اقتصادی دولتها، هم در کشورهای توسعه یافته،  هم در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.

امروزه در آمریکا هم اکنون بیش از 43 میلیون نفر بصورت پاره وقت و حدود 13 میلیون نفر بصورت تمام وقت از طریق کسب و کارهای خانگی امرار معاش می‌کنند که روی هم رفته حدود 20 درصد کل شاغلین این کشور را تشکیل می‌دهند. کشور پهناور چین با هدف تصرف بازار تجارت جهانی مدل کسب و کارهای خانگی را که از جمله موفق‌ترین مدلهای تولیدی برای کاهش هزینه‌های تولید و سایر هزینه‌های سربار بشمار می‌رود، سرلوحه برنامه توسعه اقتصادی کشور قرار داده است.
تایوان با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشهای مهارتی خصوصاً آموزشهای از راه دور ، همچنین اتخاذ سیاستهای حمایتی و تشویقی در رابطه با توسعه کسب و کارهای خانگی، توانسته است گامهای بسیار ارزشمندی در این زمینه بردارد. تایوان با اصلاح سیاستهای مالیاتی، تعرفه‌های گمرکی، قوانین حقوقی، رفع محدودیتهای بازرگانی و صادراتی توانسته است بسترهای لازم را در ارتباط با ایجاد و توسعه کسب و کارهای خانگی در یک دهه اخیر فراهم سازد. این کشور با ایجاد پایگاههای اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده در سطح بین‌المللی، موقعیت ممتازی را در ارتباط با بازارهای خارجی و بازارشناسی برای شاغلین کسب و کارهای خانگی فراهم نموده است.
در کشور آلمان سابقه کسب و کارهای خانگی از طریق همکاری افراد واسطه با کارفرمایان تولیدی به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد. در ایران دلائل عمده و قویتری برای توسعه کسب و کار خانگی بشرح زیر وجود دارد که باید در کانون سیاستهای دولت قرار گیرد:
1-    تحصیلات بالای نیروی کار و نرخ بیکاری 6/15 درصدی دانش‌آموختگان دانشگاهی
2-    نرخ بالای بیکاری جوانان ( %28 در ابتدای برنامه چهارم )
3-    نرخ بالای بیکاری زنان ( 8/19 درصدی در سال ابتدای برنامه چهارم )
4-    نرخ بالای بیکاری مناطق روستایی ( 3/14 درصدی در سال ابتدای برنامه چهارم )
5-    ضرورت جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه انسانی و استعدادهای خانمها در راستای کمک به افزایش چشمگیر تولید ناخالص داخلی  ( GDP )
6-    هزینه‌های بسیار سنگین اجاره یا خرید مراکز کسب و کار خصوصاً در کلانشهرها.
7-    توجه و علاقه خاص زنان ایرانی به مسائل تربیتی و فرهنگی فرزندان
8-    علاقه ویژه خانمها برای بروز خلاقیتهای خود در عرصه خدمت به جامعه از طریق انجام کسب و کارهای اقتصادی
9-    علاقه کم رنگ مردان به کارکردن همسرانشان در فضای بیرون از منزل
10-    علاقه‌مندی زنان به کسب استقلال مالی و اقتصادی
11-    کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید و سربار در فعالیتهای اقتصادی مرتبط با کسب و کارهای خانگی



نمودار کسب و کارهای خانگی با ساختار متمرکز

گروه مشاغل کشاورزی، صنایع روستایی و صنایع تبدیلی خرد:
یکی از مهمترین توانهای ایجاد شده در کشور برای توسعه کارآفرینی، حوزه کشاورزی و محیط زیست است. در این حوزه مشاغلی بشرح ذیل ضمن بکارگیری فنّّاوریهای جدید با رویکردها و بازارهای جدید می‌توان فرصتهای قابل توجهی در عرصه کارآفرینی خلق نمود و تا حد قابل توجهی به تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصاد کشور کمک نمود.

•    پرورش کرم خاکی و تولید ورمی‌کمپوست و صنایع جانبی
•    تولید محصولات ارگانیک در همه زمینه‌ها
•    تولید گیاهان دارویی به روش کاملاً ارگانیک با هدف استحصال بیشترین مواد موثره
•    تولید و پرورش جوانه‌های خوراکی
•    تولید پودر کرم خاکی جهت تهیه تغذیه تکمیلی آبزیان و ماکیان

قابلیتهای پیاده سازی کسب و کارهای خانگی:
ظرفیتهای پیاده سازی کسب و کارهای خانگی به 5 عامل بستگی دارد:
1-    مقیاس تولید
2-    وضعیت و ساختار فناوری مورد نیاز
3-    سطح تخصصی مورد نیاز
4-    تهیه مواد اولیه مورد نیاز
5-    بازارشناسی و بازاریابی
عمده‌ترین مزیتهای نسبی کسب و کار خانگی:
1-    صرفه‌جویی ناشی از حذف خرید یا اجاره محل کار
2-    صرفه‌جویی ناشی از حذف هزینه‌های رفت و آمد به محل کار
3-    صرفه‌جویی ناشی از حذف هزینه‌های اضافی انرژی و نیروی کار
4-    صرفه‌جویی ناشی از حذف هزینه‌های انبارداری
5-    صرفه‌جویی ناشی از حذف و یا کاهش چشمگیر هزینه‌های مالیاتی
6-    صرفه‌جویی ناشی از کاهش چشمگیر هزینه‌های سربار
7-    انعطاف‌پذیری و شناور بودن زمان کار
8-    صرفه‌جوئیهای ارزشمند در وقت
9-    کاهش چشمگیر قیمت تمام شده محصول خانگی
10-    تبدیل شاغلین مزدبگیر به خویش کارفرمایان جدید
11-    مشارکت فعال و موثر زنان در افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP )
12-    ساختار ساده و زودبازده کسب و کارهای خانگی
13-    بهره‌وری بالای نیروی کار و سرمایه در کسب و کارهای خانگی
14-    سرمایه ثابت مورد نیاز بسیار کم

عمده‌ترین دستاوردهای ناشی از پیاده‌سازی کسب و کارهای خانگی:
-    کاهش چشمگیر قیمت خرید، فروش و اجاره واحدهای اداری و تجاری
-    استفاده بهینه از انرژی
-    استفاده بهینه از وقت
-    افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه
-    افزایش کیفیت محصولات تولیدی
-    ارتقاء رقابت پذیری بازار کالا
-    کاهش خطرپذیری سرمایه‌گذاری
-    محاسبه درآمد مشاغل خانگی و زنان خانه‌دار در تولید ناخالص داخلی توسعه صادرات
-    افزایش چشمگیر تولید ناخالص داخلی GDP
-    کاهش متوازن نرخ بیکاری عمومی در مناطق شهری و روستایی
-    معکوس‌سازی جریان مهاجرت داخلی
-    تبدیل فعالیتهای قاچاق و غیرقانونی به فعالیتهای رسمی
-    کاهش هزینه‌های مبادله و سربار
-    کاهش جرم، بزه و اعتیاد
-    افزایش رضایت شغلی
-    بهبود زندگی کاری
-    توسعه سرمایه اجتماعی
-    ارتقاء ضریب خودباوری و فرهنگی کار
-    کاهش شکاف فقر و ثروت
-    افزایش ضریب امنیت ملی
-    تحکیم پیوندهای خانوادگی و کاهش آمار طلاق
-    استفاده بهینه از سرمایه
-    کاهش خطرپذیری سرمایه‌گذاری
-    انعطاف‌پذیری نوع فعالیت خصوصاً در رابطه با معلولین و افراد با توانائیهای جسمی پائین

پروژه پیشنهادی پرورش کرم خاکی به عنوان پروژه کارآفرینی در سطح هر استان:
مزایای انجام طرح:
    این طرح با ابعاد و ویژگیهای چند جانبه خود موجب درآمدزایی می‌شود در مرحله اول استفاده از کود بیولوژیک تولیدی در کشاورزی خانگی و افزایش میزان کمی و کیفی محصولات و نیز بهبود کیفیت آنها، امکان فروش، فرآوری، درآمدزایی برای خانواده و راه‌اندازی کسب و کار خانگی را فراهم می‌نماید و به این ترتیب به توسعه کارآفرینی روستایی کمک نمود. از سوی دیگر با نهادینه‌شدن ابتکار و فرایند اجرایی آن در روستا، خانواده با افزایش تولید کود بیولوژیک مواجه شده و می‌تواند به راحتی اقدام به فروش آن نماید.
با توجه به حجم زباله‌ها در سطح خانواده‌های روستایی به طور متوسط پس از سه هفته، یک دوره تبدیل به پایان می‌رسد و محصول تولیدی آماده است. با استمرار تبدیل و تولید، تولید اضافی ایجاد شده و انگیزه‌های فروش و ساماندهی به شکل کارگاه پرورش کرم خاکی و تولید ورمی‌کمپوست فراهم می‌شود.
علاوه بر آن گروه‌های زنان نیز می‌توانند از مخاطبان اصلی این طرح باشند و با هدف اشتغال‌زایی و راه‌اندازی کارگاه پرورش اقدام به تولید محصول اصلی ( ورمی‌کمپوست ) و محصولات جنبی مانند چای کمپوست، پودر کرم خاکی و ... نمایند و با آموزشهای کاربردی مناسب نسبت به بازاریابی آن محصولات اقدام نمایند.
این طرح می‌تواند در مراحل اولیه برای زنان سرپرست خانوار انجام شود و در قالب شرکتهای تعاونی شکل گرفته و با همکاری دفتر امور زنان واحدهای اداری استانها، اقدامات موثر برای معرفی محصول به بازار انجام گیرد.
نتایج ارزشمند طرح:
-    کاهش قابل توجه در استفاده از کود شیمیایی و سموم علف کش
-    بازیافت بهداشتی زباله‌ها و رفع آلودگی و بیماریهای مرتبط با آن در روستاها
-    رفع آلودگی منابع آبی و خاک که با سموم و کودها آلوده شده‌اند.
-    ارتقای سطح اقتصادی خانواده با راه‌اندای کسب و کار در این زمینه
-    ایجاد فرصتهای کارآفرینی و اشتغال در مناطق روستایی و در بخش کشاورزی و محیط‌زیست و جلوگیری از مهاجرت به شهرها
-    ارتقای سطح آگاهی و شناخت نسبت به اهمیت بازیافت و نقش زیست محیطی و اقتصادی آن، چه در زندگی شهری و چه روستایی
-    کاهش تولید محصولات شیمیائی با کمک کودهای بیولوژیک و تولید محصولات ارگانیک و سالم

پیشینه اجرایی طرح:
امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا هم به منظور بازیافت بهداشتی زباله و هم خلق فرصتهای جدید در عرصه کارآفرینی و نیز کاهش مصرف سموم شیمیائی، این طرح هم در سطح کوچک، متوسط و بزرگ در دست اجراست. در سطح دنیا امروزه با حمایت سازمان خواروبار جهانی- فائو طرحهایی با عنوان ترویج کشت محصولات خانگی در برخی کشورها مثل یمن و فیلیپین اجرا نموده و تأثیر آن را در تغییر الگوی تغذیه و حفظ سلامت اعضای خانواده و کاهش هزینه‌های درمانی مورد بررسی قرار داده است. در سایر کشورها نیز آموزش تولید کود بیولوژیک متناسب با شرایط خانگی طراحی و اجرا گردیده است که به طور دائمی خانواده‌ها با این طرح و فواید عملی آن در منازل آشنا می‌شوند و از فواید آن بهره‌مند می‌گردند. در ایران نیز برنامه کمکهای کوچک محیط‌زیست سازمان ملل این پروژه را با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط‌زیست و جامعه محلی در یکی از روستاهای رامسر اجرا نموده است که امید است با پیشنهاد این طرح و در نظر گرفتن شکل استاندارد و کاربردی آن و نیز نتایج ارزشمند و مفید آن برای خانواده‌ها و تولید‌کننده‌ها ضرورت انجام آن در تمام مناطق تشریح و عملی گردد.
در سطح تجاری و کارگاهی، تهیه کود بیولوژیک ورمی‌کمپوست در استانهای کرمانشاه و شیراز و چند استان کشور از طریق بخش خصوصی اجرا شده و در حال حاضر تولیدات آن صادر می‌شود. بخش خصوصی به دلیل ارزآوری، از این پروژه حمایت نموده و شرکتهایی در قالب اجرای طرح پرورش کرم خاکی و تولید ورمی‌کمپوست، عرضه محصولات اصلی و فرآوری شده، خدمات مشاوره جهت راه‌اندازی کارگاه پرورش و ... و نیز فعالیت در بخش صادرات محصولات و تجهیزات این حرفه مشغول هستند که این شرکتها آمادگی خود را جهت بازاریابی و فروش این محصولات اعلام نموده‌اند.
شایان ذکر است این طرح در هر سه سطح کوچک ( سنتی )، متوسط و وسیع ( صنعتی ) قابل اجرا می‌باشد.
مراحل انجام کار:
در ابتدا ضمن هماهنگی با مسئولین ذیربط در هر شهرستان، یک روستا به شکل نمونه برای کار انتخاب می‌شود.
مرحله اول: برگزاری جلسه توجیهی و آموزشی طرح با مدیران ترویج و کارشناسان امور زنان و نیز کارشناسان مرتبط با طرح، پیرامون اهداف، فواید و نتایج و محتوای طرح
مرحله دوم: برگزاری و اجرای کارگاه دو روزه در دو قالب تئوری و عملی برای مخاطبان اصلی طرح شامل زنان سرپرست خانوار، دهیاران و ...

آموزش در بخش تئوری شامل:
اهداف و آشنایی با طرح، فواید و مزایا، آشنایی با فواید، ویژگیهای کود ورمی‌کمپوست، آشنایی با گونه‌های مناسب برای پرورش، تأمین شرایط مناسب محیطی و شرایط نگهداری، آشنایی با شرایط و نحوه برداشت، آشنایی با ادوات و تجهیزات مورد نیاز با ابعاد فنی و اقتصادی طرح

آموزش در بخش عملی شامل:
نحوه عملیات اجرایی طرح در هر مرحله و به صورت گام به گام، تأمین شرایط محیطی مناسب راه‌اندازی کارگاه، امکان سنجی مناسب جهت انتخاب و راه‌اندازی کارگاه، آشنایی با محصولات جانبی، آشنایی با توجیه عملی و اقتصادی طرح
مرحله سوم: مشاوره و آموزش کاربردی برای احداث کارگاه خانگی پرورش کرم خکی و تولید ورمی‌کمپوست
مرحله چهارم: آموزش مستمر ضمن عملیات اجرایی کار و بررسی مقایسه‌ای طرحهای مشابه انجام شده در دیگر کشورها با استفاده از ابزار ترویجی مناسب.
مرحله پنجم: بازدید مستمر از کارگاه‌های خانگی و صنعتی پرورش کرم خاکی
مرحله ششم: ایجاد زمینه‌ای برای معرفی و عرضه محصول با حمایت سازمان جهاد کشاورزی از طریق شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی در داخل کشور و نیز ارائه محصول در پایانه‌های گل و گیاه داخل کشور و ...
نکته:  مراحل اجرایی کار با هماهنگی بخشهای ترویج و امور زنان در شهرستانهای مربوطه انجام خواهد گرفت.


نوشته شده توسط ورمی کمپوست در ۱۳٩٠/۱۱/٢٦ ساعت ۱:٤۱ ‎ق.ظ | لینک ثابت نظرات ()

RSS

POWERED BY
Persianblog.ir

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ vermi محفوظ می باشد.
طراحی شده توسط یاس تم